Motion till Kyrkomötet
2005:64
av Britta Olinder
Riter för avgörande skeden i livet

Mot 2005:64

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att vid ett fortsatt arbete med kyrkohandboken beakta människors behov av riter och välsignelser i avgörande skeden i livet.

Motivering

Under senare år har kyrkan arbetat med alternativa gudstjänster och det har funnits en öppenhet för nya former. Nu efterfrågas på många håll också kyrkans stöd i form av riter vid olika vändpunkter i livet. Har kyrkan förmåga att tillmötesgå sådana önskemål?

Det kan gälla vigsel mellan människor som för länge sen lämnat föräldrahemmet, som kanske redan prövat på att leva tillsammans och måhända redan har barn. Då behövs en vigselordning som är avpassad till detta förhållande, en ordning som kan kännas sann och relevant för dem det gäller. Samma sak med människor som redan har ett äktenskap bakom sig. Det kan också finnas de som vid en skilsmässa vill ha Gud med sig och önska varandra allt gott i den fortsatta livsvandringen.

I ett föränderligt samhälle finns också många tillfällen då människor skulle behöva en välsignelse inför något nytt eller när ett skede i livet avslutas, t.ex. vid pensionering.

Göteborg den 20 juli 2005

Britta Olinder